Analytické myšlení
Oddíl nazvaný analytické myšlení ověřuje velmi podobnou část myšlení jako oddíl numerický. V této části vás však nebudou čekat ani tak počty samotné, jako spíše logika a matematické uvažování. Velkou část otázek vždy tvoří výroková logika, kterou je třeba znát zcela bezchybně. Obzvláště se vyplatí nastudovat si všechny operace s výroky a znát pravdivostní tabulky. Dále se zde pravidelně objevují slovní úlohy, práce s grafy, trojčlenky, seřazení seznamu podle jistých pravidel a další.
Nejčastější typy úloh:
výroky
pravděpodobnost
zebry
rychlosti a pohyb
pravda, nebo lež
Strategie
Analytický oddíl je oddílem TSP, který se dá nejlépe natrénovat. Pokud se hlásíte na vysokou školu z gymnázia, máte nespornou výhodu. Úlohy na logiku a výroky, které tvoří podstatnou část analytického myšlení, vás zajisté v hodinách matematiky potkaly a máte s nimi zkušenost. Úlohy s pravděpodobností jsou zpravidla velmi snadné. I pokud jste však v hodinách matematiky nedávali pozor nebo je maturita mnoho let za vámi, nemusíte věšet hlavu. Ke zvládnutí úloh v analytickém oddílu je postačující naučit se teorii, která je uvedená u daných typů úloh. I zde platí, že pokud se v tomto oddíle cítíte jistí, je vhodné jím začít.
Úlohy - Analytické myšlení
Třídu 2. B navštěvuje osm žáků. Tabulka udává jméno, průměr známek a oblíbený předmět každého žáka. Na základě tabulky rozhodněte, které tvrzení je pravdivé.
Žák | Průměr | Oblíbený předmět |
Anička | 1,3 | Matematika |
Denisa | 1 | Český jazyk |
Honzík | 1,5 | Výtvarná výchova |
František | 2,1 | Matematika |
Tereza | 2,1 | Zeměpis |
Jitka | 1,4 | Matematika |
Barbora | 1,1 | Český jazyk |
Tomáš | 1 | Český jazyk |
Jdu přes přechod a nedívám se na barvu semaforu. Zelená svítí 20 % času, červená svítí 80 % času. Během toho, co svítí zelená, je 10% šance, že mě zajede auto. Během toho, co svítí červená, je 90% šance, že mě zajede auto.
Náhodně vstoupím na přechod. Jaká je pravděpodobnost, že mě zajede auto?
Je dáno pět tvrzení:
1. Jsem učitel.
2. Jsem cestovatel.
3. Nejsem učitel právě tehdy, když nejsem cestovatel.
4. Jsem cestovatel a nejsem učitel.
5. Jestliže nejsem učitel, pak nejsem cestovatel.
Které z následujících tvrzení nemůže platit současně s ostatními?
Je dáno pět tvrzení:
1. Mám psa.
2. Nemám kočku.
3. Mám -li kočku, pak nemám psa.
4. Mám kočku právě tehdy, když nemám psa.
5. Mám psa nebo nemám kočku.
Která z následujících možností je určitě pravdivá?
Je dáno následující tvrzení:
Hraji tenis nebo nehraji fotbal.
Z následujících tvrzení k němu najděte ekvivalentní a opačné tvrzení.
- Jestliže nehraji tenis, pak nehraji fotbal.
- Jestliže nehraji fotbal, pak nehraji tenis.
- Hraji fotbal a nehraji tenis.
Jsou dána dvě tvrzení.
A: Jestliže mám stolní počítač, pak mám i laptop.
B: Mám stolní počítač, právě když mám laptop.
Z následujících tvrzení vyberte taková, která jsou opačné k tvrzením A a B.
- Nemám laptop a mám stolní počítač.
- Mám stolní počítač nebo nemám laptop.
- Mám stolní počítač, právě když nemám laptop.
Jsou dána následující tvrzení:
A: Některý pes není hnědý.
B: Žádné zvíře není pes.
Vyberte tvrzení, které vyplývá z nepravdivosti těchto dvou tvrzení.
Jsou dána následující tvrzení:
A: Některá vozidla znečišťují životní prostředí.
B: Žádné kolo není vozidlo.
Vyberte tvrzení, které vyplývá z nepravdivosti těchto dvou tvrzení.
Následující tvrzení jsou obě nepravdivá:
A: Žádná vysoká žena není škaredá.
B: Některé škaredé ženy jsou blondýny.
Vyberte tvrzení, které vyplývá z těchto dvou tvrzení.
Za předpokladu, že platí tvrzení:
Některá auta značky Škoda nejsou drahá.
Z následujících možností vyber tu, která je s negací tohoto tvrzení ekvivalentní.