Menu Zavřeno

Všechny úlohy

TSP Kritické myšlení úloha ID 1505

„Na rozdíl od živočichů nemohou rostliny před nepřízní počasí nebo nebezpečím nikam utéct. Musí proto neuvěřitelně mazaně koordinovat svůj růst a vývoj a umět se pružně přizpůsobit změnám prostředí. A přesně to jim umožňují rostlinné hormony neboli fytohormony,“ vysvětluje Jan Petrášek z Ústavu experimentální botaniky AV ČR.
Podle diktátu těchto látek se vyvíjí všech 350 tisíc rostlinných druhů, které na Zemi odhadem existují. Stometrovou sekvoj ve slunné Kalifornii tak řídí obdobné mechanismy jako drobnou sedmikrásku kdesi v příkopu u Horní Dolní. Výsledný vzhled každé květiny, keře nebo stromu je ostatně taky dílem hormonů.A čím se tyto látky liší od svých jmenovců u člověka? Zatímco lidské hormony vznikají ve specializovaných orgánech, rostlinné se tvoří prakticky ve všech buňkách jejich těla. Na místo potřeby pak pletivy cestují i za pomoci přenašečů – buňky si tedy látku předávají mezi sebou a jejich toky rozhodují o reakci rostliny.Každý z devíti dosud popsaných druhů fytohormonů pak plní hned několik funkcí a ve svém působení se všelijak doplňují. U lidí přitom platí: co hormon, to striktně daný úkol v konkrétní části organismu.
Proč v přírodě na místech, kam často chodíme ‚na malou‘, roste tráva rychleji než jinde?“ lámali si hlavu naši předkové. I snaha získat odpověď na tuto zdánlivě banální otázku přispěla k objevu jednoho z nejvšestrannějších fytohormonů – auxinu.
Jeho účinky studoval britský přírodovědec Charles Darwin už na konci devatenáctého století, neměl však tušení o chemické podstatě této látky. Tu vědci objasnili až ve čtyřicátých letech století následujícího, a to právě díky analýzám lidské moči, v níž hledali růstové látky a která shodou okolností obsahuje obrovské množství strukturou naprosto totožné sloučeniny.
„Tento hormon ovlivňuje především dělení a prodlužování buněk, a tím růst stonků, větví i kořenového systému. Vedle toho má však na svědomí také všechny ohybové reakce rostlin za světlem i to, že každá bylina nebo strom má hlavní stonek, který řídí růst ostatních výhonů,“ popisuje Jan Petrášek.

Zdroj: Akademie věd České republiky, 2020, „I s rostlinami cvičí hormony. Vědci studují jak", https://www.avcr.cz/cs/veda–a–vyzkum/biologie–a–lekarske–vedy/I–s–rostlinami–cvici–hormony.–Vedci–studuji–jak/

Na základě informací z textu označte nepravdivé tvrzení:


TSP Kritické myšlení úloha ID 1504

„Na rozdíl od živočichů nemohou rostliny před nepřízní počasí nebo nebezpečím nikam utéct. Musí proto neuvěřitelně mazaně koordinovat svůj růst a vývoj a umět se pružně přizpůsobit změnám prostředí. A přesně to jim umožňují rostlinné hormony neboli fytohormony,“ vysvětluje Jan Petrášek z Ústavu experimentální botaniky AV ČR.
Podle diktátu těchto látek se vyvíjí všech 350 tisíc rostlinných druhů, které na Zemi odhadem existují. Stometrovou sekvoj ve slunné Kalifornii tak řídí obdobné mechanismy jako drobnou sedmikrásku kdesi v příkopu u Horní Dolní. Výsledný vzhled každé květiny, keře nebo stromu je ostatně taky dílem hormonů.A čím se tyto látky liší od svých jmenovců u člověka? Zatímco lidské hormony vznikají ve specializovaných orgánech, rostlinné se tvoří prakticky ve všech buňkách jejich těla. Na místo potřeby pak pletivy cestují i za pomoci přenašečů – buňky si tedy látku předávají mezi sebou a jejich toky rozhodují o reakci rostliny.Každý z devíti dosud popsaných druhů fytohormonů pak plní hned několik funkcí a ve svém působení se všelijak doplňují. U lidí přitom platí: co hormon, to striktně daný úkol v konkrétní části organismu.
Proč v přírodě na místech, kam často chodíme ‚na malou‘, roste tráva rychleji než jinde?“ lámali si hlavu naši předkové. I snaha získat odpověď na tuto zdánlivě banální otázku přispěla k objevu jednoho z nejvšestrannějších fytohormonů – auxinu.
Jeho účinky studoval britský přírodovědec Charles Darwin už na konci devatenáctého století, neměl však tušení o chemické podstatě této látky. Tu vědci objasnili až ve čtyřicátých letech století následujícího, a to právě díky analýzám lidské moči, v níž hledali růstové látky a která shodou okolností obsahuje obrovské množství strukturou naprosto totožné sloučeniny.
„Tento hormon ovlivňuje především dělení a prodlužování buněk, a tím růst stonků, větví i kořenového systému. Vedle toho má však na svědomí také všechny ohybové reakce rostlin za světlem i to, že každá bylina nebo strom má hlavní stonek, který řídí růst ostatních výhonů,“ popisuje Jan Petrášek.

Zdroj: Akademie věd České republiky, 2020, „I s rostlinami cvičí hormony. Vědci studují jak", https://www.avcr.cz/cs/veda–a–vyzkum/biologie–a–lekarske–vedy/I–s–rostlinami–cvici–hormony.–Vedci–studuji–jak/

Jaký má vliv lidská moč na rostliny?


TSP Kritické myšlení úloha ID 1503

„Na rozdíl od živočichů nemohou rostliny před nepřízní počasí nebo nebezpečím nikam utéct. Musí proto neuvěřitelně mazaně koordinovat svůj růst a vývoj a umět se pružně přizpůsobit změnám prostředí. A přesně to jim umožňují rostlinné hormony neboli fytohormony,“ vysvětluje Jan Petrášek z Ústavu experimentální botaniky AV ČR.
Podle diktátu těchto látek se vyvíjí všech 350 tisíc rostlinných druhů, které na Zemi odhadem existují. Stometrovou sekvoj ve slunné Kalifornii tak řídí obdobné mechanismy jako drobnou sedmikrásku kdesi v příkopu u Horní Dolní. Výsledný vzhled každé květiny, keře nebo stromu je ostatně taky dílem hormonů.A čím se tyto látky liší od svých jmenovců u člověka? Zatímco lidské hormony vznikají ve specializovaných orgánech, rostlinné se tvoří prakticky ve všech buňkách jejich těla. Na místo potřeby pak pletivy cestují i za pomoci přenašečů – buňky si tedy látku předávají mezi sebou a jejich toky rozhodují o reakci rostliny.Každý z devíti dosud popsaných druhů fytohormonů pak plní hned několik funkcí a ve svém působení se všelijak doplňují. U lidí přitom platí: co hormon, to striktně daný úkol v konkrétní části organismu.
Proč v přírodě na místech, kam často chodíme ‚na malou‘, roste tráva rychleji než jinde?“ lámali si hlavu naši předkové. I snaha získat odpověď na tuto zdánlivě banální otázku přispěla k objevu jednoho z nejvšestrannějších fytohormonů – auxinu.
Jeho účinky studoval britský přírodovědec Charles Darwin už na konci devatenáctého století, neměl však tušení o chemické podstatě této látky. Tu vědci objasnili až ve čtyřicátých letech století následujícího, a to právě díky analýzám lidské moči, v níž hledali růstové látky a která shodou okolností obsahuje obrovské množství strukturou naprosto totožné sloučeniny.
„Tento hormon ovlivňuje především dělení a prodlužování buněk, a tím růst stonků, větví i kořenového systému. Vedle toho má však na svědomí také všechny ohybové reakce rostlin za světlem i to, že každá bylina nebo strom má hlavní stonek, který řídí růst ostatních výhonů,“ popisuje Jan Petrášek.

Zdroj: Akademie věd České republiky, 2020, „I s rostlinami cvičí hormony. Vědci studují jak", https://www.avcr.cz/cs/veda–a–vyzkum/biologie–a–lekarske–vedy/I–s–rostlinami–cvici–hormony.–Vedci–studuji–jak/

Jaké je hlavní téma textu?


TSP English section úloha ID 1490

NASA’s Lunar Reconnaissance Orbiter captured an image of China’s Chang‘e 5 lander on the moon just hours after its historic landing. The Chang‘e 5 lander set down on the lunar surface last Tuesday, Dec. 1. Thanks to China’s prompt release of the stunning Chang‘e 5 landing video, the Lunar Reconnaissance Orbiter Camera (LROC) team were able to locate the roughly 4–ton spacecraft in Oceanus Procellarum, the „Ocean of Storms,“ and prepare for when LRO would pass overhead the next day. The image shows the Chang‘e 5 lander in the center of three craters. Automated systems had helped the spacecraft avoid these hazards to land safely. The relatively flat area near the Chang‘e 5 lander was created by basaltic lavas. While over a billion years old, this unit of basalt is thought to be much younger than the Apollo landing areas, which are aged at over 3 billion years. Samples are therefore of great interest to scientists, who want to know why this region was volcanically active much more recently than most other places on the moon. The image was taken before the Chang‘e 5 ascent vehicle blasted off from the surface with the collected samples. The ascent vehicle has since performed a spectacular rendezvous and docking with the Chang‘e 5 orbiter and handed over the samples. Chang‘e 5 will begin its journey to Earth later this week.

Zdroj: Livescience.com, 2020, „NASA’s spacecraft spots China’s Chang‘e 5 lander on the moon“, https://www.livescience.com/change–5–moon–lander–photo–lunar–reconnaissance–orbiter.html

Based on the information in the text, decide which of the following statements is true:


TSP English section úloha ID 1489

NASA’s Lunar Reconnaissance Orbiter captured an image of China’s Chang‘e 5 lander on the moon just hours after its historic landing. The Chang‘e 5 lander set down on the lunar surface last Tuesday, Dec. 1. Thanks to China’s prompt release of the stunning Chang‘e 5 landing video, the Lunar Reconnaissance Orbiter Camera (LROC) team were able to locate the roughly 4–ton spacecraft in Oceanus Procellarum, the „Ocean of Storms,“ and prepare for when LRO would pass overhead the next day. The image shows the Chang‘e 5 lander in the center of three craters. Automated systems had helped the spacecraft avoid these hazards to land safely. The relatively flat area near the Chang‘e 5 lander was created by basaltic lavas. While over a billion years old, this unit of basalt is thought to be much younger than the Apollo landing areas, which are aged at over 3 billion years. Samples are therefore of great interest to scientists, who want to know why this region was volcanically active much more recently than most other places on the moon. The image was taken before the Chang‘e 5 ascent vehicle blasted off from the surface with the collected samples. The ascent vehicle has since performed a spectacular rendezvous and docking with the Chang‘e 5 orbiter and handed over the samples. Chang‘e 5 will begin its journey to Earth later this week.

Zdroj: Livescience.com, 2020, „NASA’s spacecraft spots China’s Chang‘e 5 lander on the moon“, https://www.livescience.com/change–5–moon–lander–photo–lunar–reconnaissance–orbiter.html

Based on the information in the text, decide which of the following statements is false:


TSP English section úloha ID 1486

Three languages are taught at a high school – French, English and German. We know, that:

  • Every student learns at least one foreign language.
  • 90 students learn exactly two languages, each combination of two languages has the same number of students.
  • One quarter of all students learn all three languages.
  • There are 200 students at the school.
  • 135 students learn French.

Choose an incorrect statement:


TSP English section úloha ID 1480

Decide which pair of numbers do not preserve equality of the following expression:
(0,5)a = b


TSP English section úloha ID 1473

Which of the following expressions has the most similar meaning as adjective narrow?


TSP English section úloha ID 1456

Four of the words below have something in common in terms of meaning, while the fifth word is the odd one out.

Which one?


TSP Numerické myšlení úloha ID 1451

Jsou dány dvě operace: X♥Y=1/(X·Y), X@Y=(X–Y)/(X·Y). Urči, jaký výsledek nám dá operace 2♥(5@3).

1 [2] 3 4

Test OSP a test ZSV ZDARMA!

Pro odběratele novinek jako dárek.